تعلیم و تربیت جدید

نگاهی نو به تعلیم و تربیت و ایجاد لوازم این تربیت نو

 

آیا مرگ مادبزرگ و پدربزرگ و بستگان نزدیک را می توان با کودکان مطرح ساخت و آنان را با این واقعیت آشنا کرد ؟
پاسخ :
کودک حق دارد در غم افراد و بزرگان خانواده شریک شود و همراه بستگانش سوگواری کند و باید آزاد باشد تا در اندوه عزیز از دست رفته اش اشک بریزد و بدینوسیله احساس همبستگی و دوست داشتن افراد خانواده در آنان تقویت شود .
والدین باید کودکان خویش را در غم و شادی و شکست و پیروزی خانواده شرکت دهند تا با زشتی ها و زیبائی های زندگی ، با هر دو آشنا شوند و به آنها عادت نمایند .
زمانی که مرگ عزیزی از کودک مخفی می ماند ، با حالت افسردگی که در چهره افراد خانواده اش می بیند ، ناخود آگاه دچار اضطراب و نگرانی مبهم می شود و پس از اطلاع هم از شخص فوت شده ، چه بسا با توضیح ناقص اطرافیان و برداشت اشتباهی ، خود را در مرگ متوفی مقصر بشناسد و از این بابت به احساس بدی دچار گردد .
راه مناسب این است که کودک تمام ترس ها و اضطرابه ها و احساسات و تصورات خود را در رابطه با از دست دادن عزیز خانواده اش ، با اطلاع کامل و میل باطنی خود بروز دهد و ضمن تلطیف عواطف انسانی خویش ، با درک احساس مشترک فامیلی ، طرز همدردی با دیگران را هم بیاموزد .
1-   والدین می توانند پس از مرگ پدربزرگ یا مادربزرگ با عباراتی ساده به فرزندشان بگویند : (( می دانم مادربزرگ را دوست داشتی ، همانطور که او هم ترا خیلی دوست داشت )) یا (( مسلم است که تو از مرگ پدر بزرگ ناراحت هستی و آرزو داشتی که او هنوز زنده بود )) این قبیل جملات تسلیت آمیز به کودک آرامش می دهد و از اینکه شخصیت وی هم مورد توجه قرار گرفته است ، یاد می گیرد چگونه چنین مصیبت هائی را تحمل کند و در غم دیگران چطور شریک شود .
کودک از مادر می پرسد : انسان پس از مرگ ، دوباره باز می گردد ؟
پاسخ :
جواب کوتاه و قاطع بدهید : هر شخصی که می میرد ، دیگر زنده نمی شود تا باز گردد .
کودک می پرسد : آیا پدر و مادر هم می میرند ؟
پاسخ :
سؤال دیگری که ذهن بچّه ها را مشغول می دارد و باید با صراحت و کوتاه پاسخ داد این است که : همه آدمها طبیعتاً خواهند مُرد .
منبع : کتاب 100 پرسش 100 پاسخ در روابط والدین و فرزندان نوشته اکرم (گیتی) حیدری
نویسنده: نادر ایزدپناه ׀ تاریخ: سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , izadpanahnader.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com